Het belang van data voor hogere conversies

Data-analyse voor CRO

De digitale transformatie stopt nooit en blijft versnellen. Bijna elk bedrijf ligt aan een digitaal infuus, maar hoe presteert het online ecosysteem als geheel? Het onderbuikgevoel blijkt vaak de belangrijkste KPI te zijn. Dat kan anders. Vandaag een brandend onderwerp: Conversion Rate Optimization (CRO). Wat is het belang van data-analyse en hoe helpt dit conversies te verhogen?

Data-analyse voor CRO

Slecht idee of valse start?

Stel je een kleine online winkel voor met grote plannen. Het wil een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop je klanten bedient. Van virtuele rode lopers tot een AI-gepersonaliseerde welkomstboodschap voor elke klant - maak er een eigen voorstelling van. Aan ambities heeft de webshop geen gebrek, maar helaas geldt dat ook voor de uitdagingen. Het grote idee, de digitale etalage, blijkt uiteindelijk niet lekker van de grond te komen. Bezoekers kijken blijkbaar wat onverschillig rond en vertrekken zonder een sprankeling magie te ervaren. Wat is nu echt het probleem? En hoe groot is dat nu eigenlijk?

Van ik denk naar ik weet

Op zoek naar de oorzaak, neemt het bedrijf  afscheid van onderbuik- en fingerspitzengevoel; dat maakt plaats analyse van de data die ze inmiddels heeft vergaard. Dit blijkt goud waard en de sleutel naar de schatkamer. Met behulp van intelligente analyse tools worden knelpunten snel geïdentificeerd en opgelost. Waar bezoekers afhaakten, stromen ze nu - dankzij een optelsom van miniverbeteringen - soepel door richting harde conversies. Elke klik, elke beweging van de muis geeft inzicht en legt zomaar een kans bloot om te verbeteren. Door deze data-gedreven inzichten te omarmen, begint de webshop haar digitale wereld opnieuw vorm te geven. Dankzij de systemische aanpak worden de valkuilen van vandaag en morgen doorzien

Deze systemische aanpak heeft een naam: 'Conversion Rate Optimization (CRO)'. Het stelt je in staat om scherp aan de wind te varen in het alsmaar versnellende vaarwater. Gedreven door data houdt de kleine webshop houdt focus. Stap voor stap worden bezoekers beter opgevangen, begeleid en verleid tot het vervullen van verlangens.

Dit verhaal kan jouw verhaal zijn.

Het belang van data bij CRO-strategieën

Data vormt de basis van iedere succesvolle CRO-strategie. Analyse tools, zoals Google Analytics, Hotjar of Mouseflow, verzamelen een breed scala aan gegevens over het gedrag van gebruikers op een website. Van paginaweergaven tot klikken, tijdsbesteding op pagina's en zelfs scrollgedrag; deze gegevens helpen bij het begrijpen van hoe bezoekers omgaan met de website.

Identificeren van knelpunten en kansen

Door middel van data-analyse sporen CRO-specialisten knelpunten op die conversies belemmeren. Dit kan variëren van hoge bounce rates op specifieke pagina's tot lage doorklikpercentages op call-to-action buttons. Deze inzichten leggen bloot waar bezoekers afhaken of waar de gebruikerservaring tekortschiet. Tegelijkertijd wijst data-analyse ook op kansen. Het toont aan waar bezoekers langer blijven hangen, welke pagina's de meeste conversies genereren, of welke elementen het meeste betrokkenheid creëren. Pak je CRO goed aan, dan weet je waar je moet kijken, wat je moet oplossen en waar je op wilt doorpakken.

Gebruik van gegevens voor conversieverbetering

Een illustratief voorbeeld uit de praktijk: een e-commerce website merkt dat veel bezoekers afhaken tijdens het afrekenproces. Aan de hand van de data-analyse wordt vastgesteld waar in het proces bezoekers vastlopen. De verbeterscenario's zijn snel gemaakt. Denk aan extra betaalmethoden, het bundelen van stappen in het proces of het verbeteren van de laadtijd van de pagina.

Mouseflow voor geavanceerde analyse

Mouseflow is een krachtige SaaS-tool die zich richt op het vastleggen en analyseren van het gebruikersgedrag op websites. We kunnen ermee lezen en schrijven, een paar voorbeelden:

Heatmaps
Mouseflow genereert heatmaps die visueel weergeven waar bezoekers klikken, hoe ver ze scrollen en waar hun muis zich bevindt. Hierdoor krijg je een helder beeld van de meest bezochte delen van je website en waar bezoekers hun aandacht op richten.
Session Replays
Deze functie stelt je in staat om individuele sessies van gebruikers te bekijken als een video-opname. Dit biedt een gedetailleerd inzicht in het exacte gedrag van specifieke bezoekers, waardoor je hun interacties en struikelblokken kunt identificeren.
Form Analysis
Mouseflow biedt een diepgaande analyse van formulieren op de website, inclusief het vastleggen van het invulgedrag van gebruikers. Zo kun je ontdekken waar bezoekers afhaken bij het invullen van formulieren en deze optimaliseren voor een hogere conversie.
Funnel Analytics
Door funnels op te zetten, kun je het pad van gebruikers door verschillende pagina's van je website volgen. Dit onthult waar bezoekers afhaken in het conversieproces, waardoor je gerichte optimalisaties kunt uitvoeren.

+ 1% zet een vliegwiel van verbetering in beweging

Ben je er nog? Mooi! Dan nog een voorbeeld die het duurzame effect van CRO onderstreept. Stel dat een e-commerce website ontdekt dat 5% van de bezoekers op een productpagina de 'Add to Cart'-knop niet goed weet te vinden. Het optimaliseren van deze knop levert 1% meer conversie op. Is dat gerommel in de marge of een grote verschilmaker?

In deze case heeft de specifieke productpagina gemiddeld 1000 bezoekers per dag. Een aanvankelijke conversieratio van 3% betekent 30 verkopen per dag. Bij een gemiddelde bestelwaarde van €100 genereert de website op basis hiervan een dagelijkse omzet van €3.000. Met de verbetering in de 'Add to Cart'-knop leidt elke extra 1% conversie tot 10 extra verkopen per dag, namelijk 1% van 1000 bezoekers). Na de optimalisatie en 1% conversiestijging stijgt het aantal dagelijkse verkopen naar 40 - en de dagelijkse omzet naar €4.000. Op jaarbasis levert dit een extra omzet van €365.000 op. En meer budget om te investeren in verdere optimalisatie en groei.

Dit voorbeeld laat de waarde van CRO goed zien. Het toont hoe data-analyse een kleine conversieverbetering mogelijk maakt en dit detail je structureel aanzienlijke financieel voordeel oplevert.

Verhoog jouw conversies met data-gedreven inzichten

Wil je de kracht van geavanceerde data-analyse gebruiken om jouw conversies te stimuleren? Om jouw website te analyseren, knelpunten te identificeren en conversies te optimaliseren, combineren onze CRO-experts tools zoals Mouseflow met diepgaande expertise op het gebied van neuromarketing. Neem nu contact met ons op via het onderstaande formulier en pluk snel de vruchten van een geoptimaliseerde website!

Laat je e-mailadres achter, dan plannen we een gesprek in om te kijken waar we jullie mee kunnen helpen.

Bedankt dat je contact met ons opneemt! We reageren zo snel mogelijk op je bericht, meestal binnen één werkdag. Mocht je niets van ons horen, stuur dan gerust een vriendelijke herinnering naar hello@newstory.nl.
Oeps! Er ging iets fout bij het verwerken van het formulier.

Meer weten?
Neem contact op met: