First-Party Data

Haal meer uit je eigen klantgegevens

Meta wordt in Nederland en andere Europese landen beperkt in het tonen van gepersonaliseerde reclames. Dit besluit is genomen door de Europese organisatie voor databeschermingsautoriteiten, de European Data Protection Board (EDPB). De huidige manier waarop Meta gepersonaliseerde advertenties weergeeft op Facebook en Instagram, is in strijd met de Europese privacywetgeving.

Metalen data cilinder voor diffuus meta logo

Terwijl Meta nu haar beleid en apps binnen Europa aanpast, is het maar de vraag of er veel gaat veranderen. Hoeveel mensen zijn bereid om € 12,99 per maand te betalen voor de mobile app die reclamevrij is? Of gelooft iedereen het verder wel, en geven we bewust onze data weg? In dat geval zal de effectiviteit van je campagnes nauwelijks afnemen. Wat ook waarheid mag worden, het is altijd een goed idee om meer uit je eigen data te halen: First-Party Data.

Wat en waarom First-Party Data?

Simpel gezegd, First-Party Data is informatie die je rechtstreeks van je klanten verzamelt, met hun toestemming. Denk aan gegevens van je bedrijfswebsite, mobiele apps, e-commerce platforms, en directe klant interacties in fysieke winkels. Deze gegevens zijn puur en goud waard. Ze zijn controleerbaar in kaart gebracht binnen jouw digitale ecosysteem, en niet afhankelijk van data die afkomstig is van derde partijen.

Nu Meta's strategie adverteerders dwingt meer te betalen voor minder gerichte exposure, wordt het tijd voor ons marketeers om uit een ander vat te tappen. Door te investeren in First-Party Data word je minder afhankelijk van de tech reuzen, krijg je meer controle over je business en worden je revenue streams beter voorspelbaar. Je opent de deuren naar personalisatie, meer relevantie en het verstevigen van je band met je klant.

Meer personalisatie
Met voldoende First-Party Data tot onze beschikking, kunnen we ons richten op wat echt telt: personalisatie. Met gepersonaliseerde ervaringen maak je marketing relevant en verhoog je conversie.  Je laat klanten zien dat je luistert, dat je begrijpt wat ze nodig hebben, en dat je klaar staat om dat te leveren.
Meer loyaliteit
Door First-Party Data te gebruiken om de ervaring van klanten te personaliseren, bouw je niet alleen relaties op, maar kun je in feite zelfs met community marketing starten. We bewegen ons weg van de eenmalige transactie en maken een voortdurende conversatie met en tussen klanten mogelijk.

Hoe verzamel je First-Party Data?

Het lijkt misschien een hele opgave, maar First-Party Data verzamelen is een proces dat je al hebt ingezet, misschien zonder het te beseffen. Je website, app, CRM-systeem, klantenservice, zelfs je fysieke winkels en evenementen zijn allemaal schatkamers van waardevolle klantinformatie. Het is een kwestie van die kanalen te optimaliseren en de gegevens die je al hebt, te analyseren en te gebruiken. Maar dan wel op verantwoorde wijze.

Zorgvuldigheid is de basis
First-Party Data brengt niet alleen kansen met zich mee, maar ook verantwoordelijkheden. Want je moet goed beseffen dan jouw verworven data in zekere zin van jouw klanten zijn. Daar zul je in lijn met de Europese privacy wet- en regelgeving zorgvuldig mee om moeten gaan.
Transparantie en privacy voedt vertrouwen
Een sleutelwoord in dit hele proces is transparantie. Je moet klanten duidelijk maken welke data je verzamelt en waarom je dit doet. Doe je dat open, transparant en maak je het relevant, dan bouw je niet alleen vertrouwen op. Je bewaakt ook de integriteit van je merk én voldoet meteen aan de bovengenoemde Europese AVG-wetgeving.

Altijd ruimte voor verbetering

De wereld staat nooit stil, en dat geldt ook voor onze benadering van First-Party Data. We moeten constant luisteren, leren en verbeteren. Wat vandaag werkt, is morgen zomaar verouderd. Door de status quo altijd ter discussie te stellen, details aan te passen en te evolueren, blijf je relevant en waardevol voor je klanten.

Overtuigingsprincipes van Cialdini
CRO met Cialdini en machine learning
Heb je met First-Party Data goud in handen? Dat hangt ervan af hoe je ermee omgaat. Als je het goed analyseert, dan weet je al meer en ben je beter in staat om je business te activeren. Het is echter vooral belangrijk dat je First-Party Data ziet als vruchtbare grond voor verdere conversie optimalisatie. Zo kan je data gebruiken om AB tests uit te voeren volgens 7 overtuigingsprincipes van Cialdini. En is je dataset groot genoeg, dan kun je op basis van Machine Learning gedrag van gebruikers voorspellen. Wil je weten hoe je voorspellende modellen kunt maken? Ook daar hebben we een blog over geschreven.

Daarom New Story

Het is een mooie tijd om marketeer te zijn. Al zijn de uitdagingen  groot, de mogelijkheden zijn en blijven eindeloos. Met First-Party Data heb je de kans om betekenisvolle relaties op te bouwen met je klanten. Ze zijn gebaseerd op vertrouwen, respect en wederzijds voordeel. Samen met het datagedreven marketing team bij New Story haal je eruit wat erin zit. Vanuit onze blended expertise - strategie, design, technologie en marketing - vinden we altijd ruimte voor verbetering.

Klaar voor next level marketing? New Story neemt je mee in de wereld van First-Party Data. Zullen we vrijblijvend het gesprek aangaan? We leren je graag kennen.

Vrijblijvende First-Party Data Scan

Maak een afspraak met New Story. We leren graag meer over je organisatie, markt, klanten en revenue streams. En uiteraard willen we weten hoe je digitale landschap nu is ingericht om te kunnen bepalen waar de kansen liggen.

Bedankt dat je contact met ons opneemt! We reageren zo snel mogelijk op je bericht, meestal binnen één werkdag. Mocht je niets van ons horen, stuur dan gerust een vriendelijke herinnering naar hello@newstory.nl.
Oeps! Er ging iets fout bij het verwerken van het formulier.

Meer weten?
Neem contact op met: