Sla navigatie over
Maessen Tentsupply
Maessen Tentsupply

Een fusie vraagt om gedeelde focus

Bezoek je wel eens een festival, evenement, of een chique tuinfeest, dan heb je ongetwijfeld in een tent van Maessen Tenten gestaan. De snelgroeiende onderneming is actief door heel Nederland. Om vraag uit de markt te kunnen bijhouden bestond er al een jarenlange samenwerking met de jonge organisatie TentSupply. Eerste helft 2021 is het partnership omgezet in een officiële samensmelting en is Maessen Tentsupply ontstaan.

Algemeen Directeur Rogier Maessen knoopte het gesprek aan bij New Story. Niet zozeer omdat hij een nieuwe naam, logo en huisstijl zocht, maar vooral omdat hij een werkwijze zocht waarbij wederzijdse inzichten en ambities naar elkaar werden uitgesproken en gesynchroniseerd. Alleen vanuit gedeelde focus ontstaat de overtuiging en het geloof om als één team hun marktpositie te versterken.


__________

"Eerst het team. Dan de tent. Je kan op papier nog zo goed bij elkaar passen, maar je moet uiteindelijk dezelfde stip op de horizon zien, en allebei de koers omarmen."

- Rogier Maessen

__________


Stap voor stap vooruit

We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Eerst zijn we met beide organisaties de werkwijze van New Story gaan verkennen, vanuit het besef dat het een traject is dat commitment vergt van een breed team. Met proces van mapping haal je samen stapsgewijs inzichten op en wordt methodisch naar focus gewerkt. je moet beseffen dat er heel veel wegen naar Rome leiden, maar er uiteindelijk maar één is die je kunt nemen. Deze reis wil je samen afleggen. Stap je te laat in - of te vroeg uit - verstoor je de voortgang en de energie die het collectief opbouwt.

Met de New Story podcast maak je een vliegende start

De uitgesproken commitment werd waargemaakt. Iedereen was elke keer aanwezig en voorbereid. Speciaal om een grotere groep voor te bereiden op de aanstaande workshops, hebben we bij New Story een serie podcasts opgenomen die onze werkwijze introduceren. Deze kan iedereen op eigen tijd afluisteren. Door de goede voorbereiding werden de workshops in ideaal tempo doorlopen. Doe je teveel sessies in een week, heb je geen tijd om te reflecteren. Wordt de interval tussen de sessies te groot, bied je teveel ruimte om alsnog te verdwalen.

Van DNA naar merkidentiteit

Bij de workshops hebben we het vaak over de Big 5; de maps die we vrijwel bij iedere klant met een identiteitsvraagstuk doorlopen, en ook bij Maessen Tentsupply.

  1. Explore map
    Macro-, meso- en micro-analyse van merk en markt

  2. Persona map
    Analyse van wensen en worstelingen van de doelgroep

  3. Positioning map
    Hoe de nieuwe organisatie bekend om wil staan

  4. Story map
    Elevator pitch van de nieuwe organisatie

  5. Logo & Style map
    Visuele bouwstenen van het nieuwe merk

De organisatie heeft een sterke reputatie die pure kwaliteit levert. Die kwaliteit ervaar je niet alleen als de tent eenmaal staat, maar ook in de hele service eromheen. Van begin tot eind worden verwachting geschept en waargemaakt - met een glimlach. Dat brengt het uit bij het hart van de organisatie: de mensen. Hoe geavanceerd hun product ook kan zijn, Maessen Tentsupply heeft een eenvoudige filosofie: maak het werk leuk, dan wordt het vanzelf goed. Hoe vertaal je dat visueel in een merkidentiteit? Soms doe je dat niet.

Een merk is meer dan een logo

Klantvriendelijkheid en plezier kun je goed doorvertalen in een identiteit. Kijk maar naar reisorganisatie Tui met Discover your smile. Of neem Coolblue die alles voor een glimlach doet. Alleen heeft Maessen Tentsupply geen massmarket approach. In een wereld waar meer aanbieders de gunst van de klant willen winnen, springt Maessen Tentsupply er toch echt uit met zijn kwaliteit. De puntjes-op-de-i-mentaliteit wil je herkennen in de uitstraling. En dat leuke werken dan? Dat komt tot uiting in de complete customer journey, waar je de service en mensen van Maessen Tentsupply ervaart. Je wordt op wenken bedient - met een glimlach. Dat is uiteindelijk waar de nieuwe organisatie zich het meest wil onderscheiden.

stylemap maessen tentsupply

Een merk is altijd in beweging

Het merk Maessen Tentsupply staat, maar is niet klaar. We hebben de visie opgehaald en deze vertaald naar focus en een visueel fundament. Maar wel op een manier dat het je genoeg vrijheid geeft om te leren en verder te optimaliseren. Vandaar dat we aan het einde van een identiteitstraject zelden een compleet huisstijl handboek opleveren. De poster geeft je houvast om alles te toetsen wat je nog gaat maken, en geeft je tegelijkertijd genoeg ruimte om het merk te verfijnen.

Meer weten?

Neem contact op met Steven de Bruijne
steven@newstory.nl
+31 6 48072396