Sla navigatie over
Peut
Peut

Zo maakten we faam met een nieuwe naam

In Nederland zijn er duizenden pompstations. Meer dan de helft wordt gerund door onafhankelijke ondernemers, van wie de meesten een contract hebben met grote spelers als Shell, Esso, BP, Total, Tango en Texaco. Rond 2012 werd de onderlinge relatie steeds slechter. De multinationals drukten hun internationale strategie door, terwijl de ondernemers zich juist op hun lokale markt wilden onderscheiden. Ze kregen steeds minder ruimte voor eigen inbreng.

De vrijheidsstrijd

In 2014 nam Beta, de belangenvereniging voor tankstations, het heft in eigen hand. De club bracht een aantal enthousiaste ondernemers bijeen, met als doel: de arrogante houding van multinationals een halt toeroepen en een gelijk speelveld creëren. Ze richtten hun eigen collectief op, De Vrije Pomp. Vanaf dat moment onderhandelen ze hun eigen benzineprijzen op de termijnmarkt en bepalen ze hun eigen spelregels.

Voor alle duidelijkheid: de ondernemers waren niet uit op een definitieve breuk. Ze kwamen op voor betere voorwaarden, meer respect en de vrijheid om hun eigen lokale marketing te voeren. Om te onderstrepen dat het menens was, gingen ze nog een stap verder. Ze kondigden hun eigen benzinemerk aan.

New Story zorgt voor opschudding

Beta klopte aan bij New Story: help ons een nieuw merk in de markt te zetten dat de tongen losmaakt. Na twee dagen co-creatie hadden we het speelveld scherp in beeld. Waarbij uiteindelijk de vraag was: lopen we in de pas, of durven we eruit te springen?

Twee mogelijke merknamen kwamen bovendrijven. De ene kon zó aan de bestaande lijst worden toegevoegd: TankYou. De andere, onze favoriet, had nét dat rebelse: Peut. De strijd bleef nog even onbeslist. Maar het design van de twee logo’s nam alle twijfel weg. Het werd Peut. Daar zouden we geen spijt van krijgen.

Kickstart voor storytelling

Onze pitch was dat Peut de markt zou opschudden en wenkbrauwen zou doen fronsen. We kregen gelijk. De media – online en offline – stonden er bol van. Consumenten, journalisten en allerlei partijen in de benzinemarkt omarmden het merk. Het verhaal gaat dat de jaarlijkse bestuursvergadering van Shell dat jaar opende met een ferme afbeelding van Peut – als waarschuwing dat het landschap aan het veranderen was.

Missie volbracht

Binnen een jaar was het doel bereikt. De ondernemers hadden het respect van de multinationals herwonnen én de vrijheden die ze nodig hadden om succesvol te opereren. Ook nu nog is Peut springlevend. Met netto resultaten die beter zijn dan die van gevestigde merken. Dat laat zich makkelijk verklaren: een sterk merk moet elke dag vechten om te groeien en relevant te blijven.

Tank & Schenk

Peut maakt de verbinding met lokale gemeenschappen en ondernemers. Met het loyaltyprogramma Tank & Schenk doneert het merk elk jaar een aanzienlijk bedrag aan plaatselijke goede doelen en (sport)verenigingen. Zo is Peut het lievelingsmerk om de hoek geworden.

Meer weten?

Neem contact op met Steven de Bruijne:
steven@newstory.nl
+31 6 480 72 396