Brand Design

Meer dan wat het oog ziet

Al meer dan 25 jaar ontwikkelt New Story zich van een traditioneel reclamebureau naar een full-service digitaal bureau dat duurzame groei stimuleert. Brand design is een sleutelfactor in het bereiken van deze groei. Maar wat is het doel van brand design in het digitale tijdperk? Wat zijn de vereisten voor het ontwikkelen van een sterke identiteit? En waarom is digitaal ontwerpen essentieel?

New Story Brand Design

Het doel van brand design

Brand design gaat over het creëren van een visuele identiteit die de waarden, producten of diensten van een merk weerspiegelt. Dit omvat het ontwerpen van verschillende visuele elementen, zoals logo's, kleurenschema's, typografie, verpakkingen en marketingmateriaal. Het doel is om een consistente en herkenbare identiteit te creëren die relevant is voor het publiek van het merk. Een goede brand design leidt tot een emotionele band tussen merk en klant, en vergroot de loyaliteit. Sterke merken creëren merkambassadeurs - de krachtigste verkoopkracht ter wereld!

Meer dan esthetiek

Veel mensen denken bij brand design alleen aan esthetiek. Maar eigenlijk gaat goed brand design niet alleen over het creëren van iets moois. Soms is het creëren van een goedkoop ogende - niet al te fraaie identiteit precies wat er nodig is. Dit zie je bijvoorbeeld bij de identiteit van Kruidvat, de Nederlandse drogisterijketen. Door middel van hun brand design weten ze een betekenisvolle verbinding met hun doelgroep te maken. Dit creëert en beheert verwachtingen. Als de identiteit voor het juiste publiek is ontworpen, kan het sterke verbindingen maken en geweldige dingen doen. Waarom zijn er anders mensen die graag 3500 euro betalen voor een 100% katoenen Supreme T-shirt? Omdat ze vinden dat het merk hun persoonlijkheid of gewenst imago onderstreept.

Foto van Kruidvat winkel en een Supreme T-Shirt
Geen kwaad woord over de top marketeers van Kruidvat. Hoewel de merkidentiteit van Kruidvat persoonlijk niet helemaal de smaak van de auteur is, is het merk wel bijzonder effectief. Kruidvat kiest rationeel zijn doelgroep en weet wat klanten willen. Het behoudt een identiteit die een toewijding aan functionaliteit en betaalbaarheid uitstraalt. Dat is wat Kruidvat zo'n krachtig merk maakt.
Fashion brand Supreme laat de andere kant van het spectrum zien. Het verbluffende prijskaartje en minimalistische ontwerp zorgen samen voor ophef en maken een statement over de status en waarde van het merk. De hoge prijs laat zien dat Supreme niet alleen een kledingmerk is, maar een lifestylemerk dat de grenzen verlegt van wat consumenten bereid zijn te betalen voor zijn producten.

Richtlijnen voor brand design

Merkontwerp vereist duidelijke richtlijnen om ervoor te zorgen dat de visuele identiteit de merkwaarden weerspiegelt. De mapping-methode werkt wonderen. Het helpt bij het objectiveren van de waarden waarvoor je merk staat door relevante inzichten en expertadviezen van zowel cliënt als bureaumedewerkers te verzamelen. Het resultaat is een grondig geanalyseerd en goed gepositioneerd merk dat het ontwerpproces begeleidt.

Merkontwerp is nooit af

Brand design is een voortdurend proces dat nooit echt eindigt in een voortdurend veranderende wereld. Daarom hanteren we bij het ontwerpen van je merk een snelle aanpak. Voortbouwend op de eerder genoemde Positioning map ontwikkelen we nog twee kaarten: de Logo map en Style map.

Afbeelding van een stijlkaart die we voor MCi hebben gemaakt
On mobile? Power to the pinch!

De Style map is verre van een uitgebreid merkboek; het geeft je merk een algemene uitstraling met elementen zoals kleuren, lettertypen, alinea-opmaak en visuele hulpmiddelen. We raden af om verder te gaan dan dit in de eerste fase van de ontwikkeling van je merk. Als ambitieus merk wil je snel vooruit. Je hebt echter nog steeds tijd nodig om erachter te komen hoe je merkidentiteit het beste werkt in het steeds uitbreidende medialandschap. Zelfs nadat je brand design volledig functioneel is, vereist het nog steeds werk. Wil je meer weten over Style maps? Lees onze blog 'Nut en noodzaak van Style Maps en Brand Guides'.

Zie jouw merk als de San Francisco-brug, die elke dag onderhoud nodig heeft. Het is onvermijdelijk dat jouw digitale aanwezigheid constant onder druk staat om te veranderen. Nieuwe technologieën ontstaan, nieuwe regels worden afgedwongen en nieuwe trends komen en gaan. Bij New Story blijven we op de hoogte van deze veranderingen en gebruiken we een flexibele aanpak om jouw merkontwerp toekomstbestendig te maken en jouw bedrijf duurzaam te laten groeien.

Ontwerp met digitale focus

Het is tegenwoordig ontzettend belangrijk om vanuit een digitaal perspectief naar het ontwerp van jouw merkidentiteit te kijken. Jouw online aanwezigheid kan namelijk cruciaal onder druk komen te staan als je slechte ontwerp keuzes maakt. Het kan dat behoorlijk extra kosten betekenen en de groei van je merk belemmeren. Zo moet je ervoor zorgen dat je adaptief ontwerpt en je design zich goed aanpast aan verschillende apparaten. Hiermee voorkom je vertraging in de ontwikkeling en wordt de gebruikerservaring beter. Heb je alleen maar oog voor dat wat je mooi vindt, kan een ingewikkeld ontwerp tot langere laadtijden en een lagere positie in zoekmachines leiden. Het team van New Story alle design expertise in huis om jouw merk vanuit verschillende perspectieven te optimaliseren voor de online wereld.

Laten we samen jouw merk toekomstbestendig maken

New Story helpt je bij het ontwikkelen van een merkidentiteit die de waarden van je merk weerspiegelt en past bij jouw doelgroep. Ons team van experts begeleidt je bij het in kaart brengen, ontwerpen en lanceren van jouw merkidentiteit. Laten we samenwerken en jouw merk laten groeien - vandaag én morgen.

Meer weten?
Neem contact op met: