OpenAI

Pas op voor een tsnunami van content

Geautomatiseerde content-creatie wordt steeds gewoner met behulp van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI)-technologie. Bij New Story zijn we er vanuit onze focus, zonder meer enthousiast over. De creatie van branded content, bijvoorbeeld via Jasper.ai, wordt beter schaalbaar. Én betaalbaar. Hoewel de technologie marketeers veel mogelijkheden biedt, roept ze ook belangrijke ethische vraagstukken op.

Tsunami van misinformatie

In dit blog

Wat is AI-generated content? Wat betekent het voor ons als maatschappij? Hoe voorkomen we dat AI-gegenereerde content het probleem van misinformatie verder gaat vergroten? En hoe moet jouw organisatie ermee omgaan?

AI-generated content, hoe werkt het?

AI-generated content is een product van OpenAI, een onderzoekslab voor kunstmatige intelligentie dat is opgericht in 2015. Haar doel is AI-technologie te democratiseren en het voor iedereen toegankelijk te maken. Met Artificial General Intelligence (AGI) wil het mensen helpen bij het aanpakken en oplossen van een breed scala aan complexe problemen. Momenteel raakt alles in stroomversnelling en komen vele OpenAI-oplossingen op de markt waaronder robotica en natuurlijke taalverwerking, ofwel AI-generated content. Op basis van deze technologie heeft onder andere Jasper.ai het levenslicht gevonden waarmee je eenvoudig tekstuele content kunt genereren. Met de onderliggende OpenAI techniek wordt een veelheid aan bronnen gescand en omgezet in een fingerprinted verslag. Het is dus altijd uniek content, van plagiaat is nooit sprake. Aan de hand van interacties met mensen, leert het systeem en wordt het als het ware wijzer - van de content die het zelf creëert.

Zeg hallo tegen Jasper!

Google maakt zich zorgen

Google heeft zijn reserves ten aanzien AI-gegenereerde inhoud. Dit komt voort uit het feit dat inhoud in toenemende mate wordt aangezien voor het werk van een echt mens. Een nog groter probleem ontstaat als de AI-gegenereerde informatie onjuiste informatie bevat en gebruikers misleidt. Daarom neemt de zoekgigant verschillende maatregelen om de kwaliteit en nauwkeurigheid van AI gegenereerde inhoud op zijn platform te waarborgen. Zo ontwikkelt Google onder meer technologieën om geautomatiseerde content te herkennen. Maar zoals altijd ontstaat er een kat-en-muis-spel, waarbij technologieën elkaar de pas proberen af te snijden. 

Kat-en-muis-spel

Om te voorkomen dat je door Google op het strafbankje wordt gezet, kun je jouw AI-content laten checken of deze door Google te detecteren is als AI-content. Onze ervaring: door het toevoegen van een beetje van jezelf (10 tot 20% kan al voldoende zijn), wordt het voor de huidige (Google) technologie lastig te herkennen. Meteen een belangrijke disclaimer: wat vandaag geldt, biedt geen garantie voor morgen. Dus alleen al vanuit dat perspectief moet je geautomatiseerde content niet op de automatische piloot inzetten.

Gedemocratiseerde waarheid

Voor Google misschien een vloek, voor inbound marketeers is het een zegen: AI-gegenereerde content is nu al bijna niet meer te onderscheiden van door mensen geschreven werk. Dit is gunstig in termen van efficiëntie; AI-platforms zoals Jasper.ai kunnen inhoud van hoge kwaliteit genereren in een fractie van de tijd die het zou kosten om alle content handmatig te schrijven. Dit gebruiksgemak brengt echter ook potentiële gevaren met zich mee wanneer de technologie, bedoeld of onbedoeld, verkeerd wordt benut. Misinformatie is nu al aan de orde van de dag, wordt het probleem nog groter?

De breed toegankelijke OpenAI technologie zal veel goede content genereren. Maar onherroepelijk komt er ook een eindeloze stroom aan geautomatiseerde misinformatie op gang, die door zijn kwaliteit legitiem lijkt. Met de exponentiële groei van content in het vooruitschiet, is het meer dan voorspelbaar dat het in groeiende mate tot verwarring, wantrouwen en diepgewortelde polarisatie zal leiden. Wanneer een AI-platform zich stelselmatig voedt met geautomatiseerde misinformatie - en algoritmes die de convenient truth voor de lezer blijven bevestigen - dan zal het platform deze onjuistheden aanleren en zomaar vaker uitserveren. Feiten worden als het ware weggestemd. De waarheid wordt gedemocratiseerd, of erger: gemanipuleerd.

Regelgeving  is nodig! Maar komt deze op tijd?

Om ervoor te zorgen dat geautomatiseerde inhoud ethisch verantwoord wordt gebruikt en niet een versterker wordt van een papegaaiende menigte, moet er regelgeving komen. Deze zou zich moeten richten op twee belangrijke gebieden.

  • Het moet ervoor zorgen dat AI-gegenereerde inhoud voldoet aan normen van nauwkeurigheid en legitimiteit;
  • Het moet voorkomen dat verkeerde informatie geautomatiseerd wordt verspreid en de publieke opinie manipuleert.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Is het kwaad al geschied vóórdat de oplossing er is? Het vinden van een oplossing voor deze uitdaging zou verder moeten gaan dan regionale grenzen. Onze digitale realiteit is grensoverschrijdend. Het verlangt samenwerking tussen landen, regelgevers, technologie-ontwikkelaars en het publiek.

Regie op regelgeving: hoe regel je dat?

Wordt regie zelfregulerend vanuit de vrije markt - zoals de Reclame Code Commissie of STIVA (Stichting Verantwoord Alcohol Gebruik) daar voorbeelden van zijn? Of zijn de overheden aan zet om te kaderen op welke voorwaarden je gebruik kunt maken van AI-driven content, en welk soort materiaal je mag genereren? Welke digitale waakhonden komen voor de poorten van AI-platformen te staan en wanneer mogen we verwachten dat ze aanslaan? Hoe borgen we dat iedereen de richtlijnen respecteert in een wereld waar we multidimensionaal lijnrecht tegenover elkaar staan? Hoe vertrouwen landen als de VS en Rusland dezelfde onderliggende infrastructuur? Hoe kan zowel de milieuactivist als de klimaatontkenner erop vertrouwen?

Veel vragen, één eerlijk antwoord

Het kan niet. De regelgeving wordt een ratatouille-recept dat overal ter wereld anders smaakt. In een vrije samenleving zou je een zelfregulerende en zelfreinigende werking verwachten. In een autoritair bestuurd land, zal de doctrine in de algoritmes sturend worden om de publieke opinie te beteugelen. In beide gevallen, blijven de zorgen groot omdat onzekerheid heerst.

Conclusie‍

Hoewel AI-generated content veel voordelen biedt voor zowel marketeers als bedrijven, dringen de risico's zich versneld aan ons op. Een tsunami van misinformatie kan de waarheid zomaar overspoelen. Zeker wanneer de algoritmes van sociale media platformen virale misinformatie blijven belonen, zal dit een versterkend effect hebben. Het duurt niet lang meer voordat deze technologie autonoom beslist welke content op social media platformen wordt verspreid, en dezelfde content doorlopend zal optimaliseren op basis van de meeste interacties. Om ervoor zorg te dragen dat de technologie op verantwoorde en ethische wijze wordt gebruikt, is regelgeving nodig. Door de grensoverschrijdende uitdaging en het geopolitieke gekibbel, kun je twijfelen over de haalbaarheid ervan. Is er straks nog een wal die het schip kan keren? Of zullen we vanaf nu moeten leren leven met de consequentie van deze versnelling. Wij vermoeden het laatste.

Zelf met AI-generated content aan de slag

Bezint eer ge begint. Laten we dat duidelijk maken met een voorbeeld. Stel je verkoopt tuingereedschap en je hebt met AI-generated content onnoemelijk veel inspirerende content gegenereerd voor iedereen met groene vingers. Inmiddels is die inbound content (content waar mensen zelf naar zoeken, ipv informatie die ze wordt opgedrongen) goed voor 40% van je omzet. Je moet er niet aan denken dat Google op een dag - met terugwerkende kracht - al je content afkeurt, en misschien zelfs bestraft.

Ons advies is, laat je niet afschrikken. Met zuivere intenties en oog voor de do's en don'ts, moet je ermee aan de slag. Al is het maar omdat je concurrent het ook doet en jouw merk, product of service door inactiviteit naar de krochten van het internet wordt verdrongen. Maar laat je wel bijstaan voor een expert die je content en achterliggende digitale eco-systeem strategisch op elkaar uitlijnt. Een partner die de ontwikkelingen op de voet volgt, en de risico's voor je minimaliseert.

Je raadt het al: New Story helpt je graag verder. We hebben er zelfs een bullet-proof service voor in gericht. Maak kennis met de AI Inbound sprint.

N.B.
Dit blog is voor minder dan de helft gegenereerd met Jasper.ai. Eerst hebben we het skelet van het verhaal voor onszelf uiteengezet, daarna hebben we het met hulp van Jasper.ai paragraaf voor paragraaf opgebouwd en geredigeerd.

Dig deeper?
Please reach out to: