Leid het team
Maak kennis met Niels Langereis, CEO van New Story
New Story is al meer dan 26 jaar aan het groeien. Van een klein ontwerpbureau op de zolder van een pastorie genieten we momenteel van uitzicht op zee, met een team van 70+ Creative Marketing Engineers. We hebben de ambitie om verder te groeien. Om ons te helpen het volgende hoofdstuk van onze eigen evolutie te schrijven, hebben we een nieuwe CEO aangesteld: Niels Langereis. Hij heeft een sterke staat van dienst als het gaat om creatieve en digitale disciplines. Leer hem kennen via de Q&A hieronder.

Je zat op een geweldige plek bij WPP. Waarom heb je deze stap gezet?
Ik heb lang bij WPP gewerkt, een geweldige plek voor mij om professioneel te groeien in verschillende managementfuncties. Er is een reden dat WPP vandaag de dag nog steeds het grootste reclamebureau netwerk is met 190.000 mensen die wereldwijd werken; het is een veelzijdige leeromgeving. Maar voor een ondernemende uitvoerende leider kan zo'n grote organisatie ook traag zijn. Kijkend naar de snelheid van ontwikkeling in de industrie van vandaag, zijn flexibiliteit en onafhankelijkheid uitermate belangrijk voor mij. De wijdverbreide internationale structuur van WPP maakte het moeilijk om van koers te veranderen wanneer dat nodig was. Stel je voor: ik was de CEO, maar ik had een baas, die ook een baas had, die aan een andere baas moest rapporteren. Deze hiërarchie belemmerde mij te veel om een succesvolle operatie te leiden. In tegenstelling tot WPP is New Story een frisse wind. De aandeelhouders investeren hun vertrouwen en stellen mij in staat mijn visie uit te voeren. Wat echt helpt, is dat ze actief deelnemen aan de dagelijkse operaties vanuit hun persoonlijke expertise. Samen kunnen we onze ogen op de bal houden in de hele organisatie.
Hoe wil jij dat New Story zich op de markt positioneert?
Wat is eigenlijk de betekenis achter een naam? Bij New Story hebben we onze naam bewust gekozen. Elke organisatie moet namelijk blijven veranderen om relevant te blijven en te groeien. Er is veel werk te doen om de klant tevreden te houden, vooral als het gaat om digitale aspecten. New Story focust zich voornamelijk op de digitale kant van de klantreis en gelooft dat alle klantervaringen samen het merk opbouwen. Onze klanten Sunny Cars, Van der Valk en Vogelbescherming zijn het bewijs van deze uitspraak. Zij bieden een naadloze klantervaring die past bij hun merk. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen om onze diensten en digitale kennis te verbeteren en zo onze klanten vooruit te helpen.
Digitale evolutie is een continu proces en beïnvloedt meer dan alleen technologie. Daarom positioneren wij onszelf als "Creative Marketing Engineers". Wij onderzoeken voortdurend nieuwe technologieën die kunnen bijdragen aan de groei van onze klanten. New Story kan alle digitale kanalen en gegevensbronnen aansluiten in een flexibel online ecosysteem dat we voortdurend optimaliseren aan de hand van de laatste marktontwikkelingen. We streven naar maximale efficiëntie door gebruik te maken van schaalbare datagedreven oplossingen. Dit bespaart tijd, budget en zorgt ervoor dat je snel resultaat kunt boeken.
In het kort: New Story creëert vooruitgang en helpt je groeien. We vinden groeimogelijkheden in nieuwe technologieën en ook in strategie, creativiteit en marketing. Wij zijn bijzonder goed in het combineren van verschillende vakgebieden. We bieden strategisch advies in combinatie met high-tech oplossingen en activeren merken met performance marketing.
Hebben we specialisten of generalisten nodig in onze complexe wereld?
Dat hangt af van jouw ambities. Als je op topniveau wilt spelen en het beste uit alle ingrediënten wilt halen die belangrijk zijn voor jouw merk, dan ben je het beste af met een specialist in plaats van een generalist. Maar het gaat hier niet alleen om expertise. Je bouwt een sterke relatie op met een bureau en dat vereist een sterke menselijke connectie. Toch lijkt niet iedereen het hiermee eens te zijn gezien de huidige ontwikkelingen op de markt.
Er vinden momenteel veel zakelijke overnames plaats, waarbij enorme bureaus ontstaan die beweren dat merken behoefte hebben aan een enkele full-service provider. Maar is dit echt in het belang van de klant? Of zijn deze claims er om de belangen van investeerders te dienen? Als ondernemer moet je in de spiegel kijken en jezelf afvragen: wat is cruciaal voor het succes van jouw organisatie? Voor mij is dit een ondernemersgeest. Ik vraag me hardop af of deze ondernemersgeest en de drive om te slagen behouden blijft bij full-service providers. Bij de overgenomen bureaus worden immers alle oorspronkelijke oprichters uitgekocht. Hoewel er een lock-in van een paar jaar is, verwacht ik toch een exodus die de ondernemersgeest zal verminderen. Hoe kan een tanker wendbaar zijn in onze snel veranderende wereld? Ik voorzie problemen en heb dit probleem bij WPP uit eerste hand zien groeien. Ik weet dat het uiterst moeilijk is voor een groot netwerkbureau om gelijke tred te houden met de snelheid van verandering. Ik ben er zeker van dat dit voor een digitaal netwerk bureau niet anders zal zijn.
Heeft dit gevolgen voor New Story?
Voor onze klanten is het tegenwoordig een enorme uitdaging om te groeien, omdat ze behoefte hebben aan veel specialismen. Bij New Story hebben we daarom een basis van T-shaped talenten: experts die verschillende disciplines kunnen combineren en weten hoe ze deze gebieden kunnen verbinden. In samenwerking met toegewijde specialisten spelen we het spel van centimeters en vinden we ruimte om vooruitgang te boeken. Wij geloven dat de groeireis van jouw merk een flexibel pad is dat ondersteuning vereist van een verscheidenheid aan specialisten. Dat is ook een van de belangrijkste redenen waarom ik New Story wil positioneren als de sterke partner die het altijd al in hart en nieren is geweest. Ik zie klanten als partners met wie we dagelijks samenwerken, samen met andere partners die vaak al met het merk werken. We hebben veel expertise in huis, maar zeker niet alles wat een merk op een gegeven moment nodig heeft. Dat hebben we nooit gehad en dat zullen we ook nooit hebben. Samenwerking zit al 26 jaar in ons DNA. In de loop der jaren hebben we processen ontworpen die alle partners verbinden. Onze zelfontwikkelde mapping-methodologie speelt hierbij een centrale rol. De remix van bewezen SCRUM- en Service Design-technieken stelt ons in staat om kennis te delen en bij te werken met alle belanghebbenden - met opmerkelijk gemak, wil ik benadrukken. Als gevolg hiervan ervaren onze klanten de full-service aanpak met partners van hun keuze.
War-on-talent, hoe ga je ermee om?
Bij een bureau zoals het onze zijn de mensen en hun expertise de belangrijkste assets. Hun groei gaat vooraf aan de groei van onze klanten. Daarom heb ik een sterke focus op de continue ontwikkeling van onze Newstorians. Ik werk graag met de opkomende generatie die met een andere mindset werkt. Van jongs af aan hebben ze online geëxperimenteerd en creatieve content gemaakt. Ze blijven zich bezighouden met nieuwe sociale kanalen en nieuwe functies. Hun aangeboren aanpassingsvermogen en hun honger om nieuwe dingen te leren zijn de eigenschappen die elk bureau beter maken. Een geweldige werkplek vereist meer dan handige espressomachines en groeikansen. Nieuw talent wil bijdragen aan het verbeteren van de wereld.
De locatie van New Story helpt om opkomend talent te vinden. Geografisch gezien is ons kantoor strategisch gelegen. Onze regio wordt aangeduid als het Central Parc van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Dit stelt ons in staat om breed te screenen op talent, ook bij de vele universiteiten en hogescholen in de buurt. Dit komt tot uiting in ons personeelsbestand. Meer dan 90% van de Newstorians komt uit de regio. Ons kantoor aan zee biedt hen die geweldige werkplek. Samen zijn we toegewijd om onze klanten - evenals New Story - naar het volgende hoofdstuk te brengen.
Contact Niels
Volg Niels op LinkedIn, of stuur hem een e-mail op niels@newstory.nl. Meestal reageert hij binnen 24 uur. Vaak sneller.
Meer weten?
Neem contact op met: